OM

Hej og hjertelig velkommen til JobEdu!

Jeg hedder Lene Værge. Det er mig, der driver JobEdu og jeg er rigtig glad for at møde dig lige her.

Det er mit og mine partneres mål, at give dig indsigtsfuld, levende og værdifuld efteruddannelse, der gør dig endnu bedre til den praksis, som er din.

Inden jeg fortæller mere om, hvem vi er og hvad vi kan, vil jeg gerne fortælle dig en lille historie om min introduktion til efteruddannelsesverdenen. Historien vil muligvis skærpe din opmærksomhed på dine fremtidige valg af efteruddannelse.

Jeg havde taget mit bedste tøj på og forberedt mig til tænderne, da jeg ganske overraskende var blevet inviteret til en jobsamtale som kursuskoordinator på en større uddannelsesinstitution. Jeg havde selv søgt, men jeg var nok knap og nap kvalificeret til sådan et job. Ifølge job-beskrivelsen handlende jobbet om, at koordinatoren skulle udvikle nye kurser og følge op på eksisterende efteruddannelsesaktiviteter. Jeg var 26 år og min erfaring indenfor den pædagogiske verden var begrænset. Derfor var jeg da også beæret over at være inviteret til jobsamtale til sådan en stilling. Og ja, der var en del flyvende sommerfugle i maven, da jeg i min gamle blå Mazda 323 kørte jeg ind på parkeringspladsen.

Efter en kort ventetid blev jeg inviteret indenfor i et meget flot kontor. Det var her ansættelsesudvalget sad. Fire meget velklædte mænd. ”Velkommen ind i løvens hule” var indgangsreplikken, da jeg blev budt indenfor. De var venlige, der blev serveret kaffe og så var vi i gang med samtalen. ”I din ansøgning skriver du en del om det enkelte menneske...” spillede en af dem ud. ”Ja, jeg mener...” Jeg redegjorde for min tilgang og hvorfor jeg altid mener, det er helt afgørende, at man tager udgangspunkt i individet og mennesket, man står overfor. Lettere overbærende overtog en af de andre herrer og forklarede mig: ”Nu skal du høre! Her arbejder vi ikke med det enkelte menneske! Vi flytter blokke af mennesker fra punkt A til punkt B”.

Indrømmet, den havde jeg ikke set komme!

Men jeg var 26 år og sikkert (irriterende) kæk, så jeg bevarede roen nogenlunde og spurgte: ”okay, det er interessant, hvordan gør i så det.? Altså flytter blokke af mennesker fra punkt A til B”. Der blev stille et kort øjeblik, men så kom svaret: ”Ja, vi sender dem ind i et klasselokale og så kommer de ud og er forandret!”.

Jeg sank et par gange.

”Men hvad sker der inde i det klasselokale? Hvilke metoder anvender I? Hvordan skaber I den forandring?" Blev jeg insisterende, og nok også provokerende, ved. Der blev larmende tavs. De var 4 chefer og ledere omkring bordet. Og ingen af dem kunne svare på spørgsmålet. De anede det ganske enkelt ikke!

Da jeg kom ud fra den samtale tænkte jeg kun en ting: ”Der skal jeg i hvert fald IKKE arbejde!”

Det var i 1997 og meget har heldigvis forandret sig siden. Men, der er nyere undersøgelser, som viser, at kun 10 – 15 % af den viden, som leveres i det samlede udbud af efteruddannelser, skaber reel kompetenceudvikling og værdi i praksis. Tankevækkende!

Nå, men jeg behøver næppe at fortælle dig, at jeg ikke blev ansat. I øvrigt den eneste jobsamtale, jeg har været til, som ikke er blevet vekslet med et regulært jobtilbud. Men ikke den eneste gang, jeg har takket nej til et jobtilbud. For jeg vil kunne stå ved det, som jeg tilbyder dig og andre. Og når du eller din arbejdsplads vælger at investere i efteruddannelse hos JobEdu, så kan du roligt forvente, at vi ved; hvad, hvordan og hvorfor vi gør som vi gør. Og du kan forvente, at du får viden og indsigt, der skaber værdi og gør dig endnu bedre til dit arbejde.

Lene + partnere = co-creation = JobEdu

Netværk og stærke relationer er livsnerver i et godt, meningsfuld og moderne arbejdsliv. Jeg tror på, at vi er stærkere end bare jeg og mig. Og heldigvis elsker jeg at omgive mig med mennesker, der er engageret og ikke tænker, at det næstbedste er godt nok til vores kursister. Jeg føler mig derfor også privilegeret over at have fantastiske partnere. Partnere som jeg samarbejder med og sætter stor pris på som mennesker.

Mine partnere er specialiserede indenfor hvert deres felt, men vi har alle det til fælles, at vi tænker og arbejder helhedsorienteret og kreativt. Vi er engagerede undervisere og formidlere. Vi supplerer hinanden, hjælper hinanden og skaber ting sammen, som er større end vi hver især kunne gøre alene. Det giver mening, det udfordrer os og gør os bedre.

Derfor er jeg glad for, at jeg kan tilbyde dig kurser og workshops, hvor du også kan få fornøjelsen af mine partneres viden, indsigt og formidling.

Du kan læse om mine partnere her.

Vores tilgang til din efteruddannelse

Vi stræber altid efter at gøre det ”endnu bedre”! Og vi tør godt sige, at ”ok” og ”godt nok” ikke er soundtracket til vores arbejde. Vi gør os umage og forsøger hele tiden at bevæge os mod endnu bedre. Det gør vi for dig. Og fordi vi har respekt for, at vores kursister arbejder hårdt og engageret i deres praksis. Vi tager den tillid, du viser os, når du tilmelder dig et af vores kurser, dybt alvorlig. Derfor giver vi den fuld turbo på vores kurser og i vores workshops. På en uformel og ikke selvhøjtidelig måde – naturligvis!

Dit udbytte

Hos os får du værdi og reel kompetenceudvikling til dit arbejde i det voksenpædagogiske praksisfelt. Det gør du, fordi vi altid fokuserer på værdiskabelse. Med afsæt i anerkendte lærings - og udviklingsteorier omsætter vi viden og teori. Vi udvikler det til konkrete budskaber, redskaber, værktøjer og videns-pakker, der kan anvendes i praksis.

Vi er kreative og gode til at finde og skabe de rigtige kombinationer. Derfor dyrker vi vores partnerskaber og samarbejder med andre, når det giver mening og værdi for dem, for os og vores kursister og kunder.

Det betyder alverden for os, at det vi laver og involverer os i skaber værdi og reel kompetenceudvikling. For medarbejderen. For virksomheden. For borgeren, brugeren og målgruppen.

Vores speciale

Vi er specialiseret i kompetenceudvikling indenfor det voksenpædagogiske praksisfelt. Vi kobler teorier med praksis, udvikler på det og sætter det sammen i videns-pakker, redskaber, modeller, metoder og værktøjer. Så det kan anvendes og gøre dig endnu dygtigere.

Det gør vi, fordi vi alt for ofte har set og oplevet, at teori ikke var anvendelsesorienteret. At medarbejdere kom hjem fra et kursus, hvor de havde lært noget om… og fortsatte uændret i deres sædvanlige praksis. At interessante projektbeskrivelser bevægede sig langt fra planeten; Virkelighed. At spændende teorier og metoder var uhåndterlige størrelser, der aldrig opnåede andet formål end at være diffuse hvirvelvinde i en travl hverdag.

Vores tilgang er anvendelsesorienteret. Den viden som du får på vores workshops og kurser skal skabe en reel kompetenceudvikling. Vi arbejder med at konkretisere og omsætte teori og viden, så det er direkte anvendeligt for medarbejdere i praksisverden. Vi gør det komplicerede aktuelt, enkelt og brugbart. Det gør vi, fordi vi ved, at alt for meget viden går tabt, når det ikke er anvendelsesorienteret. Og viden, der ikke bliver omsat er ”bare” viden, som ikke har gjort nogen forskel i den virkelige verden. Der er lavet undersøgelser, som viser at op mod 85-90 % af den viden, som serveres på efteruddannelser ikke forbedrer kursisternes praksis - et hak.

Samtidig ved vi også, at tid og penge ikke er ubegrænsede ressourcer i hverken arbejdspladsernes budget eller dit private budget. Derfor skal vores kursister og kunder have mest mulig kompetenceudvikling for pengene.

Dine undervisere og konsulenter

Når du tager efteruddannelse hos os, så møder du konsulenter og undervisere, der tilsammen har flere tusinde timers undervisningserfaring og flere hundrede timers erfaring i konsulentarbejde. Og så kender vi praksis. Det gør vi, fordi vi selv har været der. Vi har haft succes og vi har haft fiaskoer i praksis. Vi har prøvet at blive kaldt idioter, skodhoveder og virkelighedens engle. Og vi har elsket det. Vi har elsket at arbejde med såvel de unge, som de voksne i det voksenpædagogiske praksisfelt. Det har været en ære og vi er ydmyge overfor, at vi har fået lov at gøre en forskel for rigtige mennesker i den virkelige verden.

Vores erfaringer indenfor det voksenpædagogiske praksisfelt kommer blandt andet fra; beskæftigelsesindsatsen, voksenundervisningsområdet, konsulentarbejde, kunst og kultur området, ledelse af medarbejdere med særlige kompetencer, faglig ledelse, psykiatrien, ngo arbejde, flygtninge og indvandrer området, mv.

Vi har alle været opslugt af teoretiske perspektiver og vi har efteruddannet os. Fordi vi ikke kunne lade være. Vores tilgang til teori er, at den skal gøre os klogere, udfordre os og gøre vores praksis endnu bedre.

Med alt, hvad vi har i rygsækken, brænder vi for at give og bidrage til kompetenceudvikling i det voksenpædagogiske praksisfelt. Vi brænder for at hjælpe, støtte og skabe udvikling for og med medarbejdere i netop dette praksisfelt. Det gør vi, fordi vi ved, at de afgørende forskelle sker i virkeligheden. I relationen. I praksis. I et ægte samspil mellem mennesker.

Vores formål

Det er vores formål at bidrage til en værdiskabende kompetenceudvikling af den voksenpædagogiske praksis med en kreativ og helhedsorienteret tilgang.

Vores værdier - VIIK

Vi arbejder med afsæt i 4 værdier:

  • Værdi – det vi tilbyder og leverer skal altid skabe en reel værdi i den virkelige verden
  • Intention – den positive intention kommer altid først
  • Integritet – der er sammenhæng mellem det, som vi siger, er og gør
  • Kreativitet – fantasien og kreativiteten er et råstof, som vi tager alvorligt



Om Lene Værge

Lene Værge (f. 1971) er udviklingskonsulent og underviser. Udover at drive JobEdu, underviser hun og udvikler metoder, kurser, materialer mv. Lene forfatter blandt andet løbende jobsøgningsmaterialer til Berlingske Tidende og BT. Hun har mere end 15 års erfaring fra praksis-verden. Hendes erfaringer stammer fra beskæftigelsesområdet, det sociale felt, undervisning og formidling. Hun har været konsulent, voksenpædagog, social-netværksmedarbejder, underviser og leder på forskellige niveauer i 10 år.

Lene er kendt som en engageret og kreativ underviser. Hun har udviklet et hav af metoder, koncepter og modeller. Herunder også Motivation Factor® Job & Education metoden med udgangspunkt i Motivation Factor®.

Lene er uddannet voksenunderviser og har siden 1997 løbende efteruddannet sig i narrativ pædagogik, narrativ coaching og litteratur. Hun blev certificeret som Motivation Factor® Practitioner i 2009.

Spørger du hende om hendes holdning til uddannelse vil hun svare; ”At uddannelse og livslang læring ikke kun handler om, hvad man kan sætte på sit CV. Det er en måde at leve på.”

Udgivet materiale, publikationer mv.

Udgivet i samarbejde med Berlingske Tidende og BT
  • Kom i mål med din jobsøgning. Online- hæfte, forfattet af Lene Værge (2013)
  • 10 enkle trin til en personlig jobsøgningsstrategi. Online-guide, forfattet af Lene Værge (2013)
  • Trendy jobsøgning. Online-guide, forfattet af Lene Værge (2013)
  • 10 genveje til effektiv jobsøgning. Online-guide, forfattet af Lene Værge (2012)
  • De 10 værste fejl du kan begå, når du søger job. Online-guide, forfattet af Lene Værge (2012)
  • Sådan får du foden indenfor i en ny branche. Online hæfte, forfattet af Lene Værge(2012)
  • A/S Mindset. Online-guide, forfattet af Lene Værge(2012)
Udgivet af VAERGE
  • Lav dit personlige kompetencemindmap. Udviklet af Lene Værge (2012)
  • 8 ting, der vil gøre dig (endnu) mere attraktiv som jobkonsulent. Mini E-bog forfattet af Lene Værge (2012)
Diverse
  • Dansen om bæredygtighed. Klumme af Lene Værge Erhvervsmagasinet (2012) kilde
  • Virksomhedscenter indsatsen. Publikation. Redaktion og skribent Lene Værge. (2011)
  • Lille forskel - stor effekt! 6 små film om at beskæftige medarbejdere med psykiske lidelser. Lene Værge medvirker (2007) kilde